Texte de(spre) expoziții. #5 Petreceri artistice cu porc

Orizonturi de Artă continuă în acest număr seria de articole intitulată Texte de(spre) expoziții, sub semnătura Anei Sultana Cipariu, publicist și curator.

Absolventă a programului de master ecm - educating/curating/managing din cadrul Universității de Artă Aplicată din Viena, Ana Sultana Cipariu este interesată, cu precădere, de textele care însoțesc expozițiile. În prezent, scrie o teză de doctorat cu titlul
Poetica textului curatorial la Școala Doctorală a Universității din București.

În seria de articole
Texte de(spre) expoziții, Ana Sultana Cipariu propune spre analiză și interpretare statement-uri curatoriale a căror actualitate o consideră relevantă în contextul artei contemporane.


#5 Petreceri artistice cu porc


Tot mai des este invocată de ceva timp iminența unei reconfigurări, nu doar în lumea artei, ci în lume, în general. De mai bine de doi ani, ne-am adaptat treptat cu toții unor schimbări fundamentale, astfel că acum noțiunea de „firesc” este foarte diferită față ceea ce am fi considerat înainte normă. Cum menționam și în articolul anterior, pandemia a influențat destul de mult domeniul cultural, însă, în mod încurajator, majoritatea teatrelor, sălilor de cinema, muzeelor și galeriilor de artă au găsit căi de a-și continua activitatea, desigur cu adaptările de rigoare. Cu toate acestea, se remarcă încă existența unei nostalgii față de „normalitatea” pre-pandemică la care mulți visează să se întoarcă. De fapt, aceasta pare a fi în principal și miza vaccinării atât de disputată și controversată, după cum reiese, cel puțin, din unele clipuri ale campaniilor de vaccinare: „Mi-e dor de râsete și muzică, îmbrățișări și dans [...]” sau „Ce conține vaccinul? Euforia de la Electric Castle și Summer Well [...]”.
În ciuda acestei nostalgii în ceea ce privește petrecerile și festivalurile de odinioară, pe finalul anului 2021 și începutul lui 2022, am avut senzația de întoarcere în timp, datorită a două evenimente remarcabile la care m-am bucurat să iau parte în București. Aparent deloc glamour, pretextul expozițional în ambele cazuri a fost obiceiul sacrificării porcului cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Primul, având titlul „Pomana Porcului”, a avut loc pe 18 decembrie 2021, în incinta Combinatului Fondului Plastic, fiind organizat de ALIAJ, alianța spațiilor artist-run din București înființată în 2019 la inițiativa artiștilor coordonatori de la ALERT studio, Atelier 030202, Diptych Art Space și ETAJ artist-run space. Conceput ca un one day event, „Pomana Porcului” a reunit o serie impresionantă de lucrări ale artiștilor afiliați sau coordonatori ai celor patru spații, tematica fiind revendicată titlului. Expoziția a fost însoțită de un text curatorial semnat de Călina Coman și a reunit lucrări ai căror autori au fost: Mihai Zgondoiu, Dan Mircea Cipariu, Ana Andronic (BUZU), Raluca Ilaria Demetrescu, Loredana Stancu, Cătălin Burcea, Magdalena Pelmuș, Bogdan Pelmuș, Mircea Modreanu, Ionuț Zevideanu, Irlo, Beaver, Tomagraph, Silviu Gheție, Aurel Tar, Claudia Rădulescu, Ion Bârlădeanu, Felix Cionte, Ramon Sadîc, Andrei REG, Marian Codrea, Dumitru Gurjii, Vlad Basarab și Andrei Ciubotaru. Mai văzusem structura de white cube călător în cadrul altor evenimente outdoor organizate de ETAJ on wheels, dar de data aceasta expoziția-eveniment s-a prelungit până târziu în noapte, cu muzică de pe viniluri, miros de grătar și artiști adunați în jurul focului, atmosferă care m-a dus cu gândul la petrecerile de pe Warschauer Straße din cartierul berlinez Friedrichshain, de acum mai bine de un deceniu.



Cel de-al doilea eveniment a fost deschis la Căminul Artei chiar de Ignat și s-a numit „PIG - a slaughter story”. Și aici selecția expozițională – realizată de Eugen Raportoru și însoțită de un text semnat de Dan St. Andrei – a avut ca tematică porcul și a fost servită mâncare tradițională, însă ineditul a constat într-o inversare a rolurilor din cadrul conceptului curatorial prin faptul că, așa cum reiese și din afiș, Pavel Șușară a figurat ca artist, avându-i curatori pe Eugen Raportoru, Bojin, 1Q Sapro, Bogdan Andronic, Dogmar Oprea, Anca Ciofârlă, Sofia Ovejan, Florin Stoiciu, Anastasia Stoiciu, Laurențiu Midvichi, Carmen Olteanu, Dalina Bădescu, Valeriu Lazăr, Nona Șerbănescu, Natalia Lazăr, Eusebiu Josan, Georgiana Manea Josan și Andrei Vlădeanu. Am ajuns să văd expoziția abia la finisaj, la început de ianuarie, dar atmosfera a fost cel puțin la fel de destinsă ca la „Pomana Porcului” de la Combinat, ceea ce nu poate decât să ne încânte și să ne deschidă apetitul pentru alte manifestări de acest gen, prin care să ne bucurăm de artă, de muzică și nu în ultimul rând unii de alții, indiferent de vremurile pe care le trăim.







Toate articolele din această serie se regăsesc în rubrica noastră Texte de(spre) expoziții



Ana Sultana Cipariu

(nr. 2, februarie 2022, anul XII)