Texte de(spre) expoziții. #8 Prin lumina de peste an

Orizonturi de Artă continuă în acest număr seria de articole intitulată Texte de(spre) expoziții, sub semnătura Anei Sultana Cipariu, publicist și curator.

Absolventă a programului de master ecm - educating/curating/managing din cadrul Universității de Artă Aplicată din Viena, Ana Sultana Cipariu este interesată, cu precădere, de textele care însoțesc expozițiile. În prezent, scrie o teză de doctorat cu titlul
Poetica textului curatorial la Școala Doctorală a Universității din București.

În seria de articole
Texte de(spre) expoziții, Ana Sultana Cipariu propune spre analiză și interpretare statement-uri curatoriale a căror actualitate o consideră relevantă în contextul artei contemporane.


#8 Prin lumina de peste an


Când am făcut propunerea de proiect pentru expoziția din decembrie 2022 de la Galeria CREART, am avut în minte două lucruri; în primul rând misiunea instituției (creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București este succesorul Centrului de Conservare şi Valorificare a Tradiţiei şi Creaţiei Populare, înființat în 1957, având ca misiune promovarea meșteșugurilor, obiceiurilor, tradițiilor populare și a valorilor culturale românești, precum și susținerea creativității în toate genurile culturale: literatură, muzică, artă populară, plastică, foto și cinematografică), iar în al doilea rând, un profil de galerie de artă contemporană cu un program foarte consistent, prin activitatea expozițională desfășurată aici în urmă cu câțiva ani de Răzvan Ion în calitate de coordonator de galerie, respectiv curator. Pe lângă această „moștenire”, prin faptul că se află la parterul instituției din Piața Alexandru Lahovari nr. 7 și prin suprafața sa restrânsă care îl face foarte potrivit pentru instalații in situ, spațiul Galeriei CREART este unic în peisajul bucureștean.
Având aceste repere în minte, m-am gândit că cel mai potrivit pentru o expoziție care să aibă loc aici în prejma sărbătorilor de iarnă ar fi, ca mediu de exprimare artistică – pentru tradiția sa, dar mai ales pentru actualitatea discursului său plastic în arta contemporană – ceramica, iar ca artist – pentru practica sa artistică aflată la confluența dintre ceramică, design de obiect și instalație, ca de altfel și pentru relevanța sa în ceramica contemporană – Aniela Ovadiuc. Sigur, o astfel de alegere nu poate fi decât subiectivă și mărturisesc că influența din spatele acestei propuneri a fost legată și de apropierea mea recentă de acest mediu, întrucât anul acesta am pregătit, la Galeria Senso, expoziția de grup „Artele focului” a artiștilor Dan Băncilă, Liviu Brezeanu, Lucian Butucariu, Dinu Câmpeanu, Daniela Făiniș, Denis Nanciu, Aniela Ovadiuc și Cristian Pentelescu, precum și impresionanta personală de ceramică „Declarație vieții” a Danielei Făiniș.
Am mai avut, însă, ceva în minte când am realizat selecția expozițională de la Galeria CREART: capacitatea lucrărilor de a spune povești, căci decembrie este prin excelență o lună a poveștilor, bineînțeles, datorită sărbătorilor, dar și pentru că un anume bilanț, o anume privire retrospectivă asupra evenimentelor de peste an este inerentă. Nu doar seria de sfere luminoase din porțelan de Limoges care, prin vizorul lor atașat, spun diferite povești surprinzătoare având, firește, conotații sau trimiteri autoreferențiale, au „o uimitoare abilitate de a transmite complexe structuri epice”, ci și corpurile de iluminat. Astfel s-a concretizat „Through the light / Prin lumină”, expoziția-instalație a Anielei Ovadiuc, care mai poate fi vizitată până pe 22 ianuarie 2023 la Galeria CREART.
Cam atât aș mai putea adăuga despre intenție și demers în plus față de ceea ce am scris deja în statementul curatorial, text pe care îl redau integral în cele ce urmează:
„Seria sferelor albe din porțelan de Limoges a Anielei Ovadiuc sondează atât dimensiunea spirituală, cât și cea conceptual-artistică a luminii. Ele ne dezvăluie un fel de explorare a conștiinței ca preocupare artistică și ne amintesc de rolul ceramicii ca mediu predilect de exprimare a sentimentelor, ideilor și considerațiilor oamenilor de-a lungul secolelor, constituind un fin indicator al stării societății începând cu civilizații străvechi și până în zilele noastre. Aniela Ovadiuc îmbină armonios și cu un efect vizual remarcabil elemente tradiționale și contemporane în instalațiile sale ceramice, ducând discursul artistic și decorativismul la un nivel sofisticat de exercițiu plastic și dovedind, totodată, o uimitoare abilitate de a transmite complexe structuri epice. Cu atât mai mult, albul ceramic care dă senzația de imponderabilitate, care invocă tabula rasa și care ne oferă promisiunea unui nou început, eliberat de toată karma anterioară, spune povești descifrate prin lumină, prin vizor, prin universul creator al artistei. Sigur, textura acestor sfere ne poate duce cu gândul și la apa în stare solidă (gheață, zăpadă), creând o tensiune cald-rece, însă atunci turcoazul vine în echilibrul percepției termice, făcând trimitere la oceane și mări, vara. «Through the light / Prin lumină» este, astfel, o expoziție-instalație subtil-imersivă a unei artiste a cărei viziune plastică mizează pe o estetică sinestezică.

















Toate articolele din această serie se regăsesc în rubrica noastră Texte de(spre) expoziții

Fotografii Galeria CREART / Cătălina Flămînzeanu

Ana Sultana Cipariu

(nr. 1, ianuarie 2023, anul XIII)