În dialog cu artista vizuală Ana Pantea, preşedinte UAPR filiala Alba

În iunie, amplul proiect al revistei noastre dedicat femeilor-artist din România şi Italia se îmbogăţeşte cu o nouă serie de interviuri care aprofundează şi extind tematica spre alte zone de interes, propunând noi perspective şi interpretări. Toate contribuţiile sunt reunite în secţiunea specială Ancheta exclusivă femeia-artist.
În această pagină vă propunem interviul cu artista vizuală Ana Pantea. A absolvit Universitatea de Arte și Design din Cluj Napoca, secția Pictură şi, din anul 2012, este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România.
Din 2017, este preşedinte al filialei Alba a Uniunii Artiștilor Plastici din România. În prezent, filiala Alba a UAPR numără 55 de membri, din care 20 sunt femei și 34 bărbați.

Cum vedeţi astăzi condiția femeii-artist? Ce aspecte ar trebui schimbate sau nuanţate?


Plină de posibilități, fără cenzură sau restricții. Condiția expresiei artistice feminine se traduce pentru fiecare ca urmare a propriei educații şi raportări personale față de limbajul plastic asimilat. Receptarea mesajului artistic de către public rămâne, ca şi până acum, tributară educației asimilate de către acesta. Să distribui merite creatoare în funcție de gen este o capcană care riscă să pervertească şi să golească de sens mesajul artistic printr-un fals sentiment de victimizare. Actul creator nu are nevoie de justificări, ci are o existență de sine stătătoare. Feminitatea și masculinitatea în artă sunt conținute în limbaj. Sunt artiști la care limbajul capătă pregnante forme de feminitate sau de masculinitate și asta fără să fie supus unei apartenențe de gen. Înțelegerea limbajului este o formă de căutare continuă, iar această căutare are tocmai darul să elimine impuritățile și constrângerile de orice fel, nu să le acutizeze.



Orbire cultivată, 2019


Care sunt provocările pe care le-aţi înfruntat în experienţa dumneavoastră de preşedinte UAPR Alba, inclusiv din perspectivă feminină?

Perspectiva mea este una personală și implicit feminină. Provocări sunt la tot pasul. Îmi doresc o mai mare vizibilitate pentru artiștii plastici, un public educat, spații pentru ateliere de creație, o comunicare prolifică cu administrația locală și nu numai. Îmi propun să evit compromisurile și impostura.

Ce ne puteţi spune despre reprezentarea de gen în rândul membrilor UAPR Alba?

Filiala Alba are 54 de membri din care 20 sunt femei și 34 bărbați. Este o prezență echilibrată și cu inițiative lăudabile. Ana Maria Ariciu, Crinela Antonescu, Livia Bar, Noemi Kusztos, Floare Muntean și Diana Țuculescu sunt doar câteva nume cu o activitate artistică cunoscută și care fac parte din Filiala Alba a U.A.P.R.


Exit, 2019


Care aţi constatat că sunt principalele probleme cu care se confruntă astăzi artiştii în general şi cei tineri în special?

Lipsa spațiilor de expunere, lipsa de reacție, de vizibilitate, toate problemele societății actuale sunt reflectate si resimțite de un artist în măsura implicării lui în viața socială.

Care este interesul pentru artă al mediului privat din zona dumneavoastră?

Există mai degrabă o curiozitate decât interes pentru artă. Şi asta e un lucru încurajator cu toate riscurile şi fragilitățile pe care le presupune. Interesul e motivat de câștiguri financiare, de o dezvoltare a pieței de artă, se caută, din păcate, vandabilul. Iar ceea ce se vinde se mulează pe gustul publicului, care are o doză mare de comercial.


Absența lirismului, 2019


Cum vedeţi relaţia dintre modelele teoretice și practica artistică?

Relațiile de felul acesta se nasc și se dezvoltă firesc. Mă refer la cele autentice, cele care rămân în conștiința critică. Dincolo de simpatii, afinități și admirații personale este, cred, necesară o raportare care să nu menajeze, o dublă conștiință critică.


Care sunt trăsăturile specifice ale expresiei dumneavoastră artistice? Dar particularităţile referitoare la ‘feminin’ şi reprezentarea acestuia?

Nesiguranța, stângăcia, revolta, neputința, iar în cazurile fericite transpunerea tuturor in limbaj.



Madona neagră, 2020


Cum se răsfrânge această perioadă asupra activităţii dumneavoastră?Darasupra sectorului artei în general şi ce consecinţe credeţi că ar putea avea pe termen lung?

Piedicile sunt mai mult de ordin administrativ, lipsa comunicării firești și a întâlnirilor între colegii de Filială nu ajută nimănui, mai ales pe termen lung. Amânarea pe termen lung a unor întâlniri, expoziții, evenimente poate crea artistului o stare de nesiguranță pe cât de acută, pe atât de neproductivă.

Ce mesaj aveţi, la final, pentru publicul iubitor de artă?

Mesajul se regăsește în dinamica relației dintre artist si receptor. Cu cât mai vie si mai onestă, cu atât mai veridică. Fiecare îl îngăduie pe celălalt în funcție de propria înțelegere.


Expoziție Ana-Portrete, 2020, cu Ana Maria Ariciu



Interviu realizat de Afrodita Carmen Cionchin
(nr. 6, iunie 2021, anul XI)