| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | În dialog cu artista vizuală Carmen Poenaru, preşedinte UAPR filiala Bacău
 
  În iunie, amplul proiect al revistei noastre dedicat femeilor-artist din România şi Italia se îmbogăţeşte cu o nouă  serie de interviuri care aprofundează  şi extind tematica spre alte zone de interes, propunând noi perspective şi interpretări. Toate  contribuţiile sunt reunite în secţiunea specială Ancheta exclusivă femeia-artist. În  această pagină vă propunem interviul cu artista vizuală Carmen  Poenaru,  membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, a Asociației Europene a   Artiștilor, a Clubului UNESCO și a Asociației Femeilor Creatoare în   Arta Plastică din România.
 Din 2017, este preşedinte al filialei Bacău a Uniunii Artiștilor Plastici din România.  În prezent, filiala Bacău a UAPR numără 59 de membri, dintre care 26 sunt femei-artist.
 
 Cum vedeţi astăzi condiția femeii-artist? Ce aspecte ar trebui schimbate  sau nuanţate?
 
 Din punctul meu de vedere nu există nici o  diferență între femeia-artist și bărbatul-artist. În fapt, artistul, indiferent  de sex, folosește aceleași mijloace și limbaje formale pentru a transpune în  operă un concept. Creierul nu are gen. Creierul uman nu este nici masculin,  nici feminin, nu are gen, și atunci de ce arta ar avea gen, de ce ar trebui să  fie diferită cea feminină de cea masculină?
 Totul ține de prejudecată și mai ales de statutul  social ca factor de putere. Este adevărat că sfârșitul secolului al XIX-lea și  începutul secolului XX a adus modificări importante în plan educațional și  artistic și, odată cu mișcarea feministă, apare o afluență de artiste pe scena  artelor frumoase naționale și internaționale.
 Personal,  nu m-am confruntat de-a lungul carierei mele cu nici o piedică în demersul meu  creativ și expozițional, nici în țară, nici în străinătate. Nu am frustrări și  nici complexe; a fi artist este la fel de natural pentru mine pe cât de natural  este faptul că mă aflu într-un corp de femeie. Îmi urmez drumul așa cum am  făcut dintotdeauna pentru a-mi îndeplini menirea – adică de a aduce oamenilor  frumosul și a mă descoperi cu fiecare creație a mea, a-mi crea cea mai bună  variantă a sinelui.
 
 
  Arhitecturi urbane, Expozitie Galeriile Alfa Bacău, pictură
 
 
 Care sunt provocările pe care le-aţi înfruntat în  experienţa dumneavoastră de preşedinte UAPR Bacău, inclusiv din perspectivă  feminină? 
 În viața socială în prezent, după  cum știți, îndeplinesc vremelnic și funcția de președinte al Filialei UAPR  Bacău. Am preluat această funcție într-o perioadă în care comunitatea noastră  artistică se confrunta cu multiple probleme, în special financiare, precum și o  oarecare tensiune între membrii acesteia.
 Cu entuziasmul și optimismul care  mă caracterizează, am fost convinsă că pot face ceva constructiv în acest sens.  Bineînțeles că nu a fost ușor, dar am găsit căile și mijloacele necesare, am  stabilit un plan metodic de reabilitare și l-am urmat cu consecvență. În  prezent, situația este stabilă și toate activitățile se desfășoară conform  planului inițial.
 Din  punct de vedere feminin, pot să vă spun că un rol important în luarea  deciziilor îl joacă intuiția, acompaniată de energia constructivă care m-a  însoțit de-a lungul timpului, fără încetare.
 
 
  Dinamica materiei, pictură
 
 
 Care aţi constatat că sunt principalele probleme cu  care se confruntă astăzi artiştii în general şi cei tineri în special?
 Principalele probleme cu care se confruntă artiștii  sunt în general legate de vizibilitate și aspecte financiare. De aceea, facem  tot ce ne stă în putință să-i prezentăm publicului iubitor de artă prin toate  mijloacele media puse la dispoziție de societatea modernă. De asemenea, galeria  noastră deține trei spații de expunere, din care unul este destinat vânzării  lucrărilor de artă, tocmai pentru a-i sprijini din punct de vedere financiar. O  bună parte a expozițiilor pe care le deschidem sunt și cu vânzare, încercând  astfel să formăm un public doritor de a achiziționa lucrări de artă.
 Pentru  tinerii artiști, orizontul este mult mai vast decât l-au avut cei din generația  mea. Au acces la informații și pot găsi cu ușurință multiple posibilități de  afirmare. Sunt galerii care promovează arta tinerilor artiști, concursuri  naționale și internaționale, work-shopuri, burse internaționale, competiții în  toate sferele artei, pe toate meridianele globului. Cei care au cu adevărat  vocație își urmează visul, chiar dacă arta este un lux care necesită investiții  materiale costisitoare uneori și, mai ales, timp și răbdare. Rezultatele nu vin  imediat, cariera artistică se construiește în timp și cu multă consecvență.
 
 
  Spaţiu energetic, pictură
 
 Ce ne puteţi spune despre reprezentarea de gen în rândul membrilor UAPR Bacău?
 
 Filiala noastră numără în prezent  59 de artiști, dintre care 26 sunt femei-artist, multe dintre ele cu o carieră  bogată, bucurându-se de o binemeritată recunoaștere, atât națională, cât și  internațională, prezente la toate manifestările importante de gen.
 
 
 Care este interesul pentru artă al mediului privat  din zona dumneavoastră?
 
 Bacăul este un oraș relativ mic, în comparație cu  alte orașe mari ale țării, dar s-a bucurat întotdeauna de un public receptiv la  cultură și iubitor de artă. Patronii marilor firme din zonă au achiziționat  numeroase lucrări de la artiști de-a lungul timpului. Îmbucurător este faptul  că au apărut colecționari tineri, care sunt interesați de fenomenul artistic și  de parcursul carierei artiștilor locali și naționali; acesta este un fenomen în  desfășurare, fiind un aspect pozitiv.
 
 
  Spaţiu sintetic, pictură
 
 
 Cum vedeţi  relaţia dintre modelele teoretice și practica artistică? Există un network al  profesionistelor din lumea artei, între femeile-artist/curator/  galerist/colecţionar etc.?
 Modelele  teoretice sunt bune pentru că-ți dau o viziune de ansamblu și îți pun la  dispoziție diferite instrumente și cunoștințe pe care le poți folosi. Practica  artistică este o muncă de cercetare permanentă, de cristalizare a ideilor și a  mijloacelor de expresie, necesită multă concentrare și atenție.
 Există un network al artistelor, profesioniste  în lumea artei, și primul care îmi vine în minte este  Asociația Artistelor Creatoare în Arta  Plastică din România, din care fac și eu parte. Asociația, care organizează  tabere de creație și expoziții în țară și în străinătate, are ca scop  promovarea artei feminine atât din România, cât și din alte țări europene, prin  proiectul Poduri Europene. Expozițiile  noastre sunt găzduite de galerii ale UAPR, precum și de muzeele din țară. Proiectul Poduri Europene s-a născut în anul 2004,  la iniţiativa artistei Rodica Xenia Constantin, preşedinta Asociaţiei Femeilor  Creatoare în Arta Plastică din România. Asociația este susținută  financiar de Fundaţia Fildas Art,  al cărei președinte este doamna Anca Vlad, şi de Farmaciile Catena,  sponsori ai tuturor evenimentelor în cadrul programului Catena pentru Artă, prin spațiul expozițional GaleriaSenso canalul de televiziune Senso TV.
 
 
  Capricii 1, grafică
 
 
 Care sunt trăsăturile specifice ale expresiei  dumneavoastră artistice? Dar particularităţile referitoare la ‘feminin’ şi  reprezentarea acestuia?
 Trăsăturile  principale ale artei mele sunt dinamismul și diversitatea. Preocupările mele  sunt multiple: în domeniul picturii, graficii, textilelor, designului  vestimentar, iconografiei și al artei creative în general. Fiecare proiect are  o temă de cercetare, folosind mijloace de expresie și abordări diferite. Este  amuzant și incitant în același timp, îmi stimulează imaginația și  creativitatea, lăsând liberă energia creatoare în desfășurare. Rezultatele sunt  uimitoare și inedite, conducându-mă în direcții pe care nu le-aș fi bănuit la  început. Procesul artistic este fascinant! O latură feminină a artei mele poate  fi descoperită în creația textilă, în special în obiectul textil sau designul  vestimentar, care are mai mult de-a face cu compunerea volumelor, a formelor și  a culorilor decât cu tendințele în modă. Seamănă mai mult cu niște tablouri  care se pot îmbrăca.
 
 
  Capricii 2, grafică
 
 
 Cum se  răsfrânge această perioadă asupra activităţii dumneavoastră?Darasupra sectorului artei în general şi ce consecinţe credeţi că ar putea  avea pe termen lung?
 Dacă vă  referiți la perioada crizei sanitare, pot să vă mărturisesc că m-am confruntat,  ca toți ceilalți oameni, cu oarecare neliniște, dar am reușit să depășesc  aceste momente și am folosit perioada de singurătate pentru a mă bucura de  lucrurile care-mi fac plăcere. Mi-am găsit echilibrul în pictură, muzică și  cărți.
 Surprinzător a  fost faptul că în această perioadă de criză s-a simțit o revigorare a pieței de  artă, vânzările de opere de artă înregistrând recorduri uimitoare în mediul  online. Unii dintre artiști au beneficiat de ajutorul oferit de statul român  pentru a depăși perioada în care galeriile și magazinele de artă au fost  închise. Bineînțeles că această criză sanitară a generat și o criză financiară  care, într-un fel sau altul, va avea un impact și pe piața de artă. Dar, cum nu  mă caracterizează pesimismul, privesc viitorul cu speranță și încredere. Este  atâta dorință de a trăi și de a ne bucura de viață și de toate lucrurile  frumoase pe care universul ni le oferă, încât sunt convinsă că vom găsi calea  spre armonie și stabilitate.
 
 Ce mesaj aveţi, la final, pentru publicul iubitor  de artă?
 
 Arta este vibrația cea mai înaltă a universului,  trecută prin ființa și mâna artistului, dăruită vouă, iubitorilor de frumos.
 
 
  ArtBatik
 
 
 
  Spaţiu suprapus, obiect textil
 
 
 
  Design vestimentar
 
 
 
  Design vestimentar
 
 
 
 
 
        Interviu realizat  de  Afrodita Carmen Cionchin(nr.  6, iunie 2021, anul XI)
 |  |