În dialog cu artista vizuală Carmen Poenaru, preşedinte UAPR filiala Bacău

În iunie, amplul proiect al revistei noastre dedicat femeilor-artist din România şi Italia se îmbogăţeşte cu o nouă serie de interviuri care aprofundează şi extind tematica spre alte zone de interes, propunând noi perspective şi interpretări. Toate contribuţiile sunt reunite în secţiunea specială Ancheta exclusivă femeia-artist.
În această pagină vă propunem interviul cu artista vizuală Carmen Poenaru, membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, a Asociației Europene a Artiștilor, a Clubului UNESCO și a Asociației Femeilor Creatoare în Arta Plastică din România.
Din 2017, este preşedinte al filialei Bacău a Uniunii Artiștilor Plastici din România. În prezent, filiala Bacău a UAPR numără 59 de membri, dintre care 26 sunt femei-artist.

Cum vedeţi astăzi condiția femeii-artist? Ce aspecte ar trebui schimbate sau nuanţate?


Din punctul meu de vedere nu există nici o diferență între femeia-artist și bărbatul-artist. În fapt, artistul, indiferent de sex, folosește aceleași mijloace și limbaje formale pentru a transpune în operă un concept. Creierul nu are gen. Creierul uman nu este nici masculin, nici feminin, nu are gen, și atunci de ce arta ar avea gen, de ce ar trebui să fie diferită cea feminină de cea masculină?
Totul ține de prejudecată și mai ales de statutul social ca factor de putere. Este adevărat că sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX a adus modificări importante în plan educațional și artistic și, odată cu mișcarea feministă, apare o afluență de artiste pe scena artelor frumoase naționale și internaționale.
Personal, nu m-am confruntat de-a lungul carierei mele cu nici o piedică în demersul meu creativ și expozițional, nici în țară, nici în străinătate. Nu am frustrări și nici complexe; a fi artist este la fel de natural pentru mine pe cât de natural este faptul că mă aflu într-un corp de femeie. Îmi urmez drumul așa cum am făcut dintotdeauna pentru a-mi îndeplini menirea – adică de a aduce oamenilor frumosul și a mă descoperi cu fiecare creație a mea, a-mi crea cea mai bună variantă a sinelui.



Arhitecturi urbane, Expozitie Galeriile Alfa Bacău, pictură


Care sunt provocările pe care le-aţi înfruntat în experienţa dumneavoastră de preşedinte UAPR Bacău, inclusiv din perspectivă feminină?

În viața socială în prezent, după cum știți, îndeplinesc vremelnic și funcția de președinte al Filialei UAPR Bacău. Am preluat această funcție într-o perioadă în care comunitatea noastră artistică se confrunta cu multiple probleme, în special financiare, precum și o oarecare tensiune între membrii acesteia.
Cu entuziasmul și optimismul care mă caracterizează, am fost convinsă că pot face ceva constructiv în acest sens. Bineînțeles că nu a fost ușor, dar am găsit căile și mijloacele necesare, am stabilit un plan metodic de reabilitare și l-am urmat cu consecvență. În prezent, situația este stabilă și toate activitățile se desfășoară conform planului inițial.
Din punct de vedere feminin, pot să vă spun că un rol important în luarea deciziilor îl joacă intuiția, acompaniată de energia constructivă care m-a însoțit de-a lungul timpului, fără încetare.


Dinamica materiei, pictură


Care aţi constatat că sunt principalele probleme cu care se confruntă astăzi artiştii în general şi cei tineri în special?

Principalele probleme cu care se confruntă artiștii sunt în general legate de vizibilitate și aspecte financiare. De aceea, facem tot ce ne stă în putință să-i prezentăm publicului iubitor de artă prin toate mijloacele media puse la dispoziție de societatea modernă. De asemenea, galeria noastră deține trei spații de expunere, din care unul este destinat vânzării lucrărilor de artă, tocmai pentru a-i sprijini din punct de vedere financiar. O bună parte a expozițiilor pe care le deschidem sunt și cu vânzare, încercând astfel să formăm un public doritor de a achiziționa lucrări de artă.
Pentru tinerii artiști, orizontul este mult mai vast decât l-au avut cei din generația mea. Au acces la informații și pot găsi cu ușurință multiple posibilități de afirmare. Sunt galerii care promovează arta tinerilor artiști, concursuri naționale și internaționale, work-shopuri, burse internaționale, competiții în toate sferele artei, pe toate meridianele globului. Cei care au cu adevărat vocație își urmează visul, chiar dacă arta este un lux care necesită investiții materiale costisitoare uneori și, mai ales, timp și răbdare. Rezultatele nu vin imediat, cariera artistică se construiește în timp și cu multă consecvență.


Spaţiu energetic, pictură


Ce ne puteţi spune despre reprezentarea de gen în rândul membrilor UAPR Bacău?

Filiala noastră numără în prezent 59 de artiști, dintre care 26 sunt femei-artist, multe dintre ele cu o carieră bogată, bucurându-se de o binemeritată recunoaștere, atât națională, cât și internațională, prezente la toate manifestările importante de gen.


Care este interesul pentru artă al mediului privat din zona dumneavoastră?

Bacăul este un oraș relativ mic, în comparație cu alte orașe mari ale țării, dar s-a bucurat întotdeauna de un public receptiv la cultură și iubitor de artă. Patronii marilor firme din zonă au achiziționat numeroase lucrări de la artiști de-a lungul timpului. Îmbucurător este faptul că au apărut colecționari tineri, care sunt interesați de fenomenul artistic și de parcursul carierei artiștilor locali și naționali; acesta este un fenomen în desfășurare, fiind un aspect pozitiv.


Spaţiu sintetic, pictură


Cum vedeţi relaţia dintre modelele teoretice și practica artistică? Există un network al profesionistelor din lumea artei, între femeile-artist/curator/ galerist/colecţionar etc.?

Modelele teoretice sunt bune pentru că-ți dau o viziune de ansamblu și îți pun la dispoziție diferite instrumente și cunoștințe pe care le poți folosi. Practica artistică este o muncă de cercetare permanentă, de cristalizare a ideilor și a mijloacelor de expresie, necesită multă concentrare și atenție.
Există un network al artistelor, profesioniste în lumea artei, și primul care îmi vine în minte este  Asociația Artistelor Creatoare în Arta Plastică din România, din care fac și eu parte. Asociația, care organizează tabere de creație și expoziții în țară și în străinătate, are ca scop promovarea artei feminine atât din România, cât și din alte țări europene, prin proiectul Poduri Europene. Expozițiile noastre sunt găzduite de galerii ale UAPR, precum și de muzeele din țară. Proiectul Poduri Europene s-a născut în anul 2004, la iniţiativa artistei Rodica Xenia Constantin, preşedinta Asociaţiei Femeilor Creatoare în Arta Plastică din România. Asociația este susținută financiar de Fundaţia Fildas Art, al cărei președinte este doamna Anca Vlad, şi de Farmaciile Catena, sponsori ai tuturor evenimentelor în cadrul programului Catena pentru Artă, prin spațiul expozițional GaleriaSenso canalul de televiziune Senso TV.


Capricii 1, grafică


Care sunt trăsăturile specifice ale expresiei dumneavoastră artistice? Dar particularităţile referitoare la ‘feminin’ şi reprezentarea acestuia?

Trăsăturile principale ale artei mele sunt dinamismul și diversitatea. Preocupările mele sunt multiple: în domeniul picturii, graficii, textilelor, designului vestimentar, iconografiei și al artei creative în general. Fiecare proiect are o temă de cercetare, folosind mijloace de expresie și abordări diferite. Este amuzant și incitant în același timp, îmi stimulează imaginația și creativitatea, lăsând liberă energia creatoare în desfășurare. Rezultatele sunt uimitoare și inedite, conducându-mă în direcții pe care nu le-aș fi bănuit la început. Procesul artistic este fascinant! O latură feminină a artei mele poate fi descoperită în creația textilă, în special în obiectul textil sau designul vestimentar, care are mai mult de-a face cu compunerea volumelor, a formelor și a culorilor decât cu tendințele în modă. Seamănă mai mult cu niște tablouri care se pot îmbrăca.


Capricii 2, grafică


Cum se răsfrânge această perioadă asupra activităţii dumneavoastră?Darasupra sectorului artei în general şi ce consecinţe credeţi că ar putea avea pe termen lung?

Dacă vă referiți la perioada crizei sanitare, pot să vă mărturisesc că m-am confruntat, ca toți ceilalți oameni, cu oarecare neliniște, dar am reușit să depășesc aceste momente și am folosit perioada de singurătate pentru a mă bucura de lucrurile care-mi fac plăcere. Mi-am găsit echilibrul în pictură, muzică și cărți.
Surprinzător a fost faptul că în această perioadă de criză s-a simțit o revigorare a pieței de artă, vânzările de opere de artă înregistrând recorduri uimitoare în mediul online. Unii dintre artiști au beneficiat de ajutorul oferit de statul român pentru a depăși perioada în care galeriile și magazinele de artă au fost închise. Bineînțeles că această criză sanitară a generat și o criză financiară care, într-un fel sau altul, va avea un impact și pe piața de artă. Dar, cum nu mă caracterizează pesimismul, privesc viitorul cu speranță și încredere. Este atâta dorință de a trăi și de a ne bucura de viață și de toate lucrurile frumoase pe care universul ni le oferă, încât sunt convinsă că vom găsi calea spre armonie și stabilitate.

Ce mesaj aveţi, la final, pentru publicul iubitor de artă?

Arta este vibrația cea mai înaltă a universului, trecută prin ființa și mâna artistului, dăruită vouă, iubitorilor de frumos.


ArtBatik



Spaţiu suprapus, obiect textil



Design vestimentar



Design vestimentar




Interviu realizat de Afrodita Carmen Cionchin
(nr. 6, iunie 2021, anul XI)