| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Irina Botea Bucan: „Cred că imaginaţia şi creativitatea pot schimba lumea pur si simplu”
 
  În iunie, amplul proiect al revistei noastre dedicat femeilor-artist din România şi Italia se îmbogăţeşte cu o nouă  serie de interviuri care aprofundează  şi extind tematica spre alte zone de interes, propunând noi perspective şi interpretări. Toate  contribuţiile sunt reunite în secţiunea specială Ancheta exclusivă femeia-artist. În  această pagină vă propunem interviul cu Irina Botea Bucan, film-maker și artist video, profesor, cercetator, care folosește multiple medii  pentru a inspecta dinamici  socio-politice și posibilități de transformare. În 2014 a primit premiul 3Arts, acordat exclusiv artistelor pentru activitatea profesională excepțională. În 2015, expoziţia ei personală „It is now a matter of learning hope”, care a avut loc la galeria Three Walls din Chicago, a fost nominalizată de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă din America pentru cel mai bun format de expoziţie (alături de alte opt expoziţii).
 Din 2013, colaborează cu Jon Dean, mai ales prin prisma experienței acestuia de peste 30 de ani în domeniul artelor   participative în comunități și  educație pentru adulți.
 
 
 Cum vedeţi astăzi condiția femeii-artist? Ce aspecte ar trebui schimbate  sau nuanţate?
 
 Nu pot vorbi de  „femeia-artist” în afara unei paradigme intersecţionale, ce include rasă,  clasă, chiar şi genul. Fiecare „femeie” are o experienţă diferită a lumii, un  set de oportunităţi, facilităţi sau, din contră, obstacole diferite. Femeia  transgender (artistă sau nu) nu doar că  întâlneşte un set de preconcepţii, judecăţi, agresiuni diferite faţă de femeia  cis, dar ne şi aduce un alt mod de a ne referi la conceptul de femeie. Întrucât  istoria patriarhală a artei este foarte stabilă (greu de clintit) şi, pe de  altă parte, şi destul de solid documentată, cred că e încă important să ne referim la „femeia-artistă”, dar  binarismul de gen este limitat şi incapabil să ofere categorii acceptabile  democratice şi etice pentru fiecare individ.
 
 
  Still din Stone.Paper.Skin (în colaborare cu Jon Dean), 9’45”, 2017
 
 
 În activitatea dumneavoastră, ce diferenţe aţi putut observa în spaţiul  cultural european şi american privind vizibilitatea femeii-artist?
 Cele două spaţii menţionate  nu sunt homogene, ci extrem de heterogene. Generalizări se pot face, dar nu  ştiu cât sunt de utile, sau cât reflectă injustiţii şi dezechilibre sociale  concrete, locale. Am să întorc discuţia despre vizibilitate, spre prezenţă. Şi am  să dau un exemplu concret: Gudrun Gut vorbea în timpul unui concert în  Bucureşti despre inegalitatea prezenţei în lumea muzicii electronice, dominată de bărbaţi;  faptul că nu sunt invitate decât un număr foarte restrâns de femei în  festivaluri şi concerte împiedică posibilitatea unei dezvoltări personale şi de  grup. În România, sper că ştim, vedem agresiuni incredibile prezente pe  stradă, în autobuze, misoginismul instituţionalizat. Prezenţa femeilor în  funcţii de conducere este încă foarte mică şi, în anumite instituţii, inexistentă.
 
 Cum se articulează discursul  dumneavoastră artistic în jurul ideii de ʽcinema’, care sunt trăsăturile  specifice şi principalele teme de lucru?
 
 De câţiva ani, sunt angajată într-o  cercetare extinsă despre imaginarul, istoriile personale şi publice ale Caselor  de Cultură şi Căminelor Culturale. Metodologia de lucru se situează la  intersecţia dintre video art, cinema-experimental, film-video-eseu. Cinema  verité-ul şi cinema-ul direct, audiţiile, reconstituirile încă pătrund în  fiecare proiect, dar în urma cercetării doctorale am început să mă gândesc  altfel la modul de producere şi analiză a imaginilor, prin prisma a ceea ce  numesc deocamdată „imaginea agenţială” (în relaţie directă cu noţiunea de  „realism agenţial” a lui Karen Barad) care are trei componente pentru mine:  imaginea camarad, imaginea ca ecou şi imaginea dialectică.
 
 
  Picturesque, 2012, imaginea Nicu Ilfoveanu şi Toni Cartu
 
 
 Cum s-a născut şi cum funcţionează colaborarea artistică cu Jon Dean?  Ce proiecte aveţi pentru viitorul apropiat?
 Colaborarea  cu Jon Dean a început în 1992, când amândoi eram implicaţi într-o organizaţie  de mici dimensiuni (NGO), formată în marea majoritate din studenţi la artă (eu  încă nu eram studentă la artă, ci la Geologie şi Geofizică). Mergeam împreună  în diferite instituţii (orfelinate, case de copii, cămine spitale, grădiniţe, cămine  de bătrâni, spitale pentru copii bolnavi de leucemie sau HIV pozitiv) şi pictam  împreună cu copiii şi adulţii instituţionalizaţi; pictam pereţii încăperilor, holurilor,  construiam sculpturi în natură, teatru de păpuşi, locuri comune de joacă, etc.  etc. Am început să facem lucrări artistice pe care le şi „semnăm” din 2013.  Chiar acum lucrăm la un  film scurt despre Sala Floreasca, la invitaţia echipei Corner Magazine, „Warm-up/Încălzirea”, ce prezintă antrenamentul unei echipe de jucători de handbal  amatori, o echipă mixtă, „ZaTeam”. Exerciţiile de încălzire deconstruiesc jocul  de handbal, construiesc prin coreografia organizată un spaţiu personal  al echipei şi promit mai mult decât jocul în sine, relevând un  context social bazat pe un angajament entuziast în afara stimulentelor şi  reglementarilor comerciale.
 Altfel, lucrăm la o serie de filme despre Casele de Cultură,  construim o gradină şi un loc unde oamenii să vină să stea împreună, să aibă răgaz.  Avem de fapt multe proiecte-filme ce aşteaptă să fie finalizate. Unul despre  Marion Baruch, un om incredibil, o prietenă-artistă de care ne-am simţit  imediat legaţi.  Cu Jon, din 2013...  lucrăm, gândim, vorbim non stop, credem că atât cunoaşterea cât şi imaginile au  mereu autor colectiv. Jon a adus şi o atenţie deosebită asupra sunetului, prin  pasiunea sa pentru foarte multe genuri de sunet-muzică. Colaborarea este  simplă, organică şi fluidă, şi datorită faptului că Jon vine din zona de social  and political science, community arts and feminism.
 
 
  Picturesque, 2012, imaginea Nicu Ilfoveanu şi Toni Cartu
 
 Cum vedeţi rolul public şi social al artei în lumea în care trăim?
 
 Cred  că fiecare individ este creativ şi cred că imaginaţia şi creativitatea pot  schimba lumea pur si simplu! Cred însă că este foarte important să observăm, să  recunoaştem şi să nu strivim creativitatea şi agenţia non-umană.
 
 Cum  apreciaţi reprezentarea românească în general şi a femeilor-artist în special, pe scena internațională a artei?
 
 Sincer, sunt mai puţin interesată  de scena artei internaţionale sau naţionale. Mă interesează mai mult ce facem,  de ce şi cum. Cum este susţinută creativitatea individuală şi colectivă, ce ne  imaginăm şi pentru ce? Cum ne putem imagina o redistribuţie echitabilă a  resurselor.
 
 Cum vedeţi  relaţia dintre modelele teoretice și practica artistică?
 Pentru mine  cercetarea artistică-practică, educaţia şi cercetarea „teoretică” coexistă  simbiotic şi afectiv.
 
  The Building will have a future she said, 15’30”, 2017/2018, în colaborare cu Jon Dean
 
 
 Cum se  răsfrânge această perioadă asupra activităţii dumneavoastră?Darasupra sectorului artei în general şi ce consecinţe credeţi că ar putea  avea pe termen lung?
 Desigur că a fost mult mai dificil  contactul uman, interacţiunea prin film. Am început să fiu obsedată de plante,  gradină, un mod autonom de viaţă posibil în mediul rural, ce implică şi o  proximitate colectivă. Şi am început să fac broderii – de  fapt, începusem în urmă cu 3 ani. Astăzi însă, tocmai am  fost la o filmare, am aflat poveşti de la oameni, o bucurie imensă! Sper ca  arta şi creativitatea  să nu fie considerate în totalitate exces, ci necesitate.  Nu vreau să imaginez un viitor întunecat, ci unul foarte bine considerat-cumpănit.
 
 
 
  The Formation of Socialist Consciousness
 (broderie  din seria Anumite aspecte ale materialismului dialectic)
 
 
 
 
  Social consciousness
 (broderie  din seria Anumite aspecte ale materialismului dialectic)
 
 
 
 
  Elementary praxeological model
 (broderie  din seria Anumite aspecte ale materialismului dialectic)
 
 
 
 
 
 
        Interviu realizat  de  Afrodita Carmen Cionchin(nr.  6, iunie 2021, anul XI)
 |  |