| 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  | Laura Borotea: „Arta, o dezvoltare colectivă empatică și asumată, inevitabil feministă și feminină”
 
  În iunie, amplul proiect al revistei noastre dedicat femeilor-artist din România şi Italia se îmbogăţeşte cu o nouă  serie de interviuri care aprofundează  şi extind tematica spre alte zone de interes, propunând noi perspective şi interpretări. Toate  contribuţiile sunt reunite în secţiunea specială Ancheta exclusivă femeia-artist. În  această pagină vă propunem interviul cu Laura Borotea, artist, curator și manager cultural. Din 2010, împreună cu Gabriel Boldiş, a început proiectul colaborativ Monotremu – un avatar artistic ce funcționează ca o umbrelă pentru lucrări artistice și intervenții în spațiul public, sub forma unor comentarii critice și ironice la adresa societății. Este co-fondator al Minitremu, asociație nonprofit care facilitează accesul copiilor și tinerilor la artă și produsele artei contemporane
 
 Care este astăzi condiția femeii-artist? Ce aspecte ar  trebui schimbate sau nuanţate?
 
 Să fii artist e o poziție  destul de fragilă, în general, iar să fii artistă este și mai greu. Încă trăim  într-o lume dominată de misoginism, chiar dacă se încearcă o recuperare a  istoriei artei feminine și se dă uneori o atenție specială artistelor. Dar  suntem departe de a avea o egalitate de gen. În România asta e foarte evident,  mai ales dacă ne uităm la manualele de arte vizuale începând cu clasele  primare, unde sunt menționați, aproape exclusiv, doar artiști bărbați, iar  elevii, chiar studenții, află cu greu despre creațiile unor artiste. Un alt  exemplu vine din manualele generale. Luca, fiul meu, e în clasa a III-a și a  observat că majoritatea lor sunt sexiste pentru că aproape întotdeauna  personajul băiat din ilustrațiile cărții e cel care găsește răspunsul corect,  niciodată fata.
 
 Din perspectiva curatoriatului la feminin, cu ce provocări v-aţi confruntat  în activitatea dumneavoastră?
 
 Foarte rar am avut ocazia să mă regăsesc în acest rol, de  obicei consideram că sunt doar o artistă care face o expoziție cu alte  artiste/alți artiști pe care îi admir, a căror practică e foarte asumată și  sinceră, sau erau niște invitații de a ne strânge mai mulți prieteni, în jurul  unei anumite teme ce era interesant de explorat la momentul acela. De obicei a  fost o muncă de echipă, în afara restricțiilor bugetare sau anumitor sincope  instituționale, nu întâmpinam multe probleme. Fiind vorba despre expoziții de  grup, de obicei eram solidari unii cu ceilalți și găseam soluții împreună.
 
 
  Artă-mă de Monotremu, Protest în vânt la Chioșc, Chișinău, 2013
 
 
 Sunteţi co-fondator al Asociației Minitremu dedicată facilitării accesului  copiilor și tinerilor la arta contemporană. Cum vă raportaţi astăzi la acest  proiect: unde a ajuns, încotro se îndreaptă şi ce loc ocupă în parcursul  dumneavoastră profesional?
 Consider în continuare Minitremu ca o extensie  educațională, un cadru în care pot practica pedagogia fără să renunț la a fi  artistă. E un laborator unde invităm cât de multă lume putem, pentru a încerca  experiențe comune noi, prin care să încurajăm dialogul, empatia, colaborările  de orice fel, autonomia în gândire, cam tot ceea ce ține de o sănătate socială. #Dezvoltarecolectivă într-un cuvânt.  Dincolo de skill-uri și abilități practice, mi se pare foarte important pentru  copii și tineri să vadă arta ca pe un proces care generează dialog și reflexie,  ce îi poate ajuta să-și formeze o părere proprie despre lume, nu filtrată prin  lentila adulților.
 Ca profesoară, Minitremu mă ajută să aduc o  viziune diferită în școală și, în același timp, să pot privi din școală în  afara ei, către societatea civilă, iar prin asta să încurajez elevii să  înțeleagă rolul și potențialul lor de viitori cetățeni. Să devină critici,  autonomi și conștienți de lumea din jurul lor, înainte de a ști să deseneze o  natură moartă.
 
 Cum se prezintă, într-o privire de ansamblu, educaţia artistică în şcoala  românească: realizări, dificultăţi, perspective?
 
 În sistemul preuniversitar se studiază arte vizuale într-un număr redus de  ore și foarte restrictiv. De exemplu, un copac poate să aibă doar un trunchi  maro și frunzele verzi, cerul e doar albastru, iar dacă nu se respectă  lucrurile astea și nu e totul în contur, nu e frumos. Oricum liceele  vocaționale, în general, sunt bazate pe o pedagogie învechită, în care formarea  artistică este axată tot pe imitație, iar talentul și meșteșugul sunt  ingredientele principale pentru viitorii artiști. Accentul cade pe formarea  unor abilități practice, fără a lua în considerare transmiterea unui mesaj sau  a unei experiențe personale. Rezultatele căutate sunt legate de o estetică  formală, iar libertatea de expresie este condiționată mereu de programele  școlare care, până la urmă, depind de conținuturile formulate de profesori și  de rutina în care aceștia ajung să funcționeze. Ritmul e alert și e greu să  faci față la multe alte cerințe: planuri de lecție, planificări, portofoliu  personal, concursuri, pregătire pedagogică, inspecții, comisii etc. La final,  pare că singurul scopul e pregătirea elevilor pentru examenele de aptitudini  din clasa a IX-a și apoi pentru admiterea la universități, în baza unor  portofolii și aptitudini formale.
 La Universitățile de arte, din nou, sunt rare exemplele unde abordarea asta  se schimbă și, când afli de cazuri diferite, sunt de apreciat. Pentru că o  ieșire din niște norme depășite estetic poate că ar forța și liceele  vocaționale să urmeze aceste schimbări și să se diversifice ca medii artistice  și metode de predare. Perspective există pentru că ne-am cuplat demult la o  tendință europeană, centrată pe elevi și nevoile lor, iar ceea ce se vede la  modelele de educație care funcționează este că artele ocupă un loc important în  educația de masă (nu neapărat vocațională) încă de la cele mai fragede vârste.
 Opționalul de Artă Contemporană pe care l-am introdus în  Liceul Vocațional de Artă din Tg. Mureș în 2017 îmi confirmă nevoia de a aborda  arta ca instrument de cunoaștere a lumii, și nu atât de mult ca informații de  cultură generală sau ca practică a unei abilități. În general artele,  literatura, muzica, sunt materii în care se studiază doar la trecut și prea  puțin dintr-o perspectivă a prezentului. Astfel că mare parte din curs este  constituit în jurul unor artiste și artiști contemporani din România și  împreună descoperim subiecte și teme despre care nu au ocazia să afle de la  nici o altă materie. Vorbim în primul rând despre o perspectivă critică asupra  lumii și o încurajare înspre onestitate, chiar dacă astfel devin mai  vulnerabili.
 
 
  Ziarul orizontal, atelier cu Lia și Dan Perjovschi, cu elevi de la Opționalul de Artă Contemporană, 2019
 
 
 Cum vedeţi relaţia dintre modelele teoretice și practica artistică? Există  un network al profesionistelor din lumea artei, între femeile-artist/curator/  galerist/colecţionar etc.?
 E foarte sănătos ca teoria să coexiste cu practica  artistică, cum la fel învățarea nu ar trebui să fie redusă la raportarea la  modele, ci mai degrabă la experiențe directe și diferențiate pentru fiecare.  Învățarea hibridă, bazată pe un mix între teorie și practică, dar care  transcende disciplinele și specializările, fiind legată de un context, o temă  sau chiar o comunitate anume, e posibil să fie mult mai relevantă și potrivită  pe termen lung. Astfel, rețelele profesionale ce împărtășesc aceeași viziune,  acum aproape invizibile, ar deveni importante și ar oferi un cadru de  dezvoltare continuă alături de ceilalți.
 
 Cum se răsfrânge această perioadă asupra activităţii dumneavoastră? Dar  asupra sectorului artei în general şi ce consecinţe credeţi că ar putea avea pe  termen lung?
 
 Aproape orice gest artistic acum pare fie că e un mare  privilegiu, fie ceva total inutil. Dar asta și din cauza politicilor publice  din România, unde parcă toți primarii, guvernanții, la unison, vor să  transforme cultura în ceva irelevant, atâta timp cât nu există un beneficiu  financiar imediat sau simbolic concret. O soluție ar fi colaborarea și  solidarizarea în rețele care să substituie până la urmă politicile publice sau  să ofere un cadru sigur.
 
 
 
  Q.E.F., Monotremu, instalaţie în Parcul Botanic, Bienala Art   Encounters Timișoara, 2019
 tur ghidat cu elevii cursului opțional de   Artă Contemporană de la Liceul Vocațional de Artă Tg. Mureș
 
 
 Care sunt trăsăturile specifice ale expresiei dumneavoastră artistice? Dar  particularităţile referitoare la ‘feminin’ şi reprezentarea acestuia?
 Ce cred că mi-e specific e accentul pe proiecte  colaborative. Până la urmă practica artistică pe asta se bazează, lucrez  într-un duo (Monotremu). Mai departe, lucrez împreună cu artiste / artiști,  teoreticiene / teorecticieni contemporani, copii, adolescente / adolescenți,  tinere / tineri (Minitremu), cu elevele și elevii, în proiecte care se bazează  pe experiențe comune directe, care duc la abordări unde accentul se mută de pe  performanțe individuale și acumulări mecanice, pe o dezvoltare colectivă  incluzivă, empatică și asumată, inevitabil feministă și feminină,  văzută ca o  necesitate de a deveni mai buni, dincolo de orice altceva.
 
 
  Nimeni,  atelier cu Alina Popa, în cadrul Minitremu Art Camp #2, 2017
 
 
 
 
 
        Interviu realizat  de  Afrodita Carmen Cionchin(nr.  6, iunie 2021, anul XI)
 |  |